- Kontakty
- O škole
- Fotogalerie
- Organizace školního roku
- Aktuality
- Projekty
- Dokumenty
- Úřední deska
- Pronájem školních prostor
Celoškolní program pro školní rok 2025/2026

28. 6. 2025
Vážení rodiče, žáci,
příští školní rok 2025/26 nás bude provázet celoškolní program Duševní zdraví – resilience žáků a učitelů ZŠ Lánov.
Národní monitoring duševního zdraví dětí a dospělých odhalil, že velké procento, uvádí se až 40% žáků devátých tříd, vykazuje známky středně těžké až těžké deprese, další velké procento trpí úzkostmi. Tato čísla jsou velmi alarmující. A právě tato skutečnost nás motivovala k vytvoření programu, který by mohl být prvním krokem k řešení.
O PROGRAMU
Vzdělávací program Resilience/odolnost učitele a žáka se zaměřuje na pochopení subjektivního světa jedince.
Formou diagnostik osobnosti, poznatků z psychologie a technik self-vedení, pomáhá pedagogům a žákům lépe se poznat a posilovat vzájemný vztah. Program je složený z přednášek, workshopů a zpětné vazby lektora s účastníky. Pedagogům pomáhá pochopit osobnostní profil třídy. Součástí programu jsou výukové materiály.
PRŮBĚH PROGRAMU
Přednášková část
-
účastník se teoreticky seznámí s tématem Resilience/odolnost v zátěžových situacích. Zjistí, co vše může ovlivnit pomocí poznání sebe sama, pozorování druhých a sebelimitace. Bude objevovat svojí zónu komfortu, učení a stresu. Pro žáky první, druhé a třetí třídy bude tato část zaměřená herní formou na téma Konflikty mezi žáky pomocí
Praktická část
-
účastník se na základě jednoduché diagnostiky emoční inteligence lépe pozná a získá informace o svém subjektivním světě. Prakticky se naučí techniky pro oslabení myšlenek nechtěných v zátěžových situacích (vnitřní dialog, vizualizace, dechové cvičení, postura). Naučí se vést vnitřní dialog se svým vnitřním dvojčetem (druhé já/ego). Pro žáky první, druhé a třetí třídy bude tato část zaměřená herní formou na téma Rozvoj odolnosti v každodenním životě školáka pomocí
Individuální část
-
část pro třídní učitele, kteří se naučí lépe pochopit osobností profil třídy. Lektor dává třídnímu učiteli zpětnou vazbu nad výsledky diagnostiky studentů ve vztahu k jeho charakteru osobnosti.
POJMY VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
RESILIENCE - znamená schopnost se v těžkých situacích vrátit do původního stavu, vychází z přírodních věd. Resilientní lidé mají radost ze života, mají svůj život pod kontrolou, udržují úzké a upřímné kontakty s lidmi. Vyznačují se tím, že k výzvám, které před ně staví život, přistupují pozitivně, s vnitřní klidnou vyrovnaností, sebedůvěrou, odvahou, lidskostí, velkou důsledností a disciplínou. Celkově působí vyrovnaně, koherentně a harmonicky.
KONFLIKTY MEZI ŽÁKY - nejmladší účastníci se na základě scénářů učí zvládat konflikty vnější (ve třídě). U děvčat je nejčastější konflikt „Kdo je nejčastější kamarádka“ u kluků „Kdo je nejsilnější“
POPIS VNITŘNÍHO DVOJČETE (DRUHÉ JÁ) - k popisu pomáhá zjednodušený popis devíti nastavení (hypermyšlenkář, hyperdosahovač, vyhýbač, perfekcionista, oběť, hyperostražitý, kontrolor, utěšitel, roztěkaný)
VNITŘNÍ DIALOG - vnitřní rozhovor, který člověk vede sám se sebou, a který výrazně ovlivňuje naše chování, emoce, motivaci, výkon i životní spokojenost. Účastník se naučí aplikovat vnitřní dialog v běžném životě (při čištění zubů, chůzi do školy/práce)
VIZUALIZACE - je mentální technika, při které si vědomě a detailně představujeme konkrétní situaci, činnost nebo výsledek. Nejde o „snění“, ale o cílený trénink mozku, při kterém si modelujeme úspěšné chování, emoce a reakce. Mozek nerozlišuje mezi představou a skutečností, proto je vizualizace tak účinná. Vizualizace není o tom, že všechno vyjde. Je o tom, že se připravím i na krizové situace a v hlavě si je zvládnu.
DECHOVÉ CVIČENÍ - je vědomá, řízená práce s dechem, která slouží ke zklidnění mysli, regulaci emocí, aktivaci parasympatiku a posílení přítomnosti. V rámci self-vedení je nástrojem pro řízení pozornosti, přepínání mentálních stavů a vytváření vnitřní rovnováhy. Účastník se učí kontrolovanou zádrž a jednoduché cvičení na aktivaci.
POSTURA /držení těla/ - způsob, jakým neseme své tělo v prostoru. V rámci self-vedení slouží jako nástroj pro ovlivnění vnitřního stavu mysli skrze fyziologii těla. Účastník se učí vítězné postavení, které vysílá signály síly, sebedůvěry a klidu.
HLAVNÍ ZDROJE PROGRAMU
Podle Jelínka (2017) je kvalita vnitřního dialogu zásadní pro výkon a psychickou odolnost. Chamine (2012) zase upozorňuje na roli mentálních sabotérů, kteří ovlivňují náš potenciál. V kontextu práce se skupinami, jako jsou žáci, Gordon (2006) nabízí metody řešení konfliktů založené na partnerské komunikaci.