- Aktuality 2022-2023
- Aktuality 2021-2022
- Aktuality 2020-2021
- Aktuality 2019-2020
- Aktuality 2018-2019
- Aktuality 2017-2018
- Aktuality 2016-2017
- Aktuality 2015-2016
Zlatá tužka
27. 1. 2019
Zlatá tužka
Naši dva žáci se se svými literárními příspěvky přihlásili do soutěže Zlatá tužka, kterou každoročně vyhlašuje Dům dětí a mládeže ve Dvoře Králové nad Labem. První z přihlášených je Anička Havlíčková (8. třída) se svou rozsáhlou ódou na školu s názvem Škola a druhým přihlášeným je Jan Javor (5. A) se svou vtipnou, ale poučnou bajkou s názvem O mravenečkovi a lvu.
Přejeme jim hodně štěstí.
Nina Javorová
O mravenečkovi a lvu
Jednoho krásného rána se probudil lev. Šel na procházku a potkal mravenečka.
Lev se mu chlubí, říká: „ To musí být hrozné, jsi takový malý, pomalý a slabý. Já jsem silný, rychlý a velký.“ Mravenec mu však nebojácně odpoví: „Rozhodně nejsem jako ty, ale nemůžeš vědět, jaký opravdu jsem. Chceš si dát závod? Porazím tě. Želva nám to odstartuje.“ Neohrožený lev říká: „Poběžíme okolo sportovního stadionu ve Vrchlabí.“
Když už tam jsou, želva povídá: „ Tři, dva, jedna, start!“
Závod odstartují velmi rychle, mravenec se chytne lva za hřívu. Jeho váhu lev necítí. Běží tak rychle, že se za ním práší. To dělá schválně, aby ho mravenec nemohl chytit. Když už jsou kousek od cíle, tak se mravenec začíná odrážet od lvího hřbetu. Pomocí hřívy sebou švihne a je v cíli. Mravenec vyhrál!
Želva křičí: „Zázrak, mravenec porazil lva.
A tak si pamatujte, že nikdy se nemáte chlubit před nikým – ať je slabý, nebo silný.
Jan Javor
ukázka z básně Škola
Když se řekne slovo škola,
každé dítě v duchu volá:
„Vždyť je to stejně furt dokola.
Proč jen existuje škola?
Proč to takhle musí být?“
A začne znovu tajně snít,
jaké by to asi bylo,
kdyby měli od ní klid.
Kdyby škola zjistila,
že všem by se moc líbila
představa, jak lidé žijí
před Marií Terezií,
kdy prý společnost šťastně žila,
protože se neučila.
Nebylo žádné psaní spisů,
i tak všichni známe z dějepisu
odpověď na otázku;
která dáma založila
povinnou školní docházku.
Kdyby jí nebylo, nevíme taky,
že se dinosauři změnili v ptáky,
že žádná moucha nemá kosti
a že slouží ptákům k potravě.
Přírodopis známe dosti
a když nemyslíme na blbosti
zvládneme ho jedna dvě.
Nejsme jak ty opice,
proto známe v matice
příklady a rovnice,
desítky, stovky, tisíce,
obdélníky, kružnice,
sčítání a odčítání,
násobení, dělení,
všelijaké počítání,
při chybě pak bělení.
Odhadnout u krychle stěnu
při výpočtech obvodu...
Ať to zase nepřeženu,
však spočítat si správnou cenu
nikdy není na škodu.
Ani tohle nedá práci,
když chceme zjistit informaci,
třeba jak na matiku,
máme informatiku!
Tam se ale dějí divy,
když žák bez přestání civí
na monitor před očima
a ničeho si nevšímá.
Když učitel zadá práci
zjistit nějakou informaci,
všichni musí poslouchat.
Však v dnešní době internetu
najdem všechno v cuku letu,
a proto pak můžeme hrát.
Však patnáct minut bohatě stačí
a být celý den na počítači,
to by potom znamenalo
jen jedinou informaci,
a to to, že v naší třídě
jsou jen samí maniaci.
To zeměpis je naopak
žádná ryba, žádná pták,
ani dlouhé počítání
či hodiny na netu,
tady máme přece k mání
celou naši planetu.
Všechny státy, světadíly,
půl světa či pouhou míli,
stát, kde žijí klokani,
vidíme, jako bychom měli
celou Zemi na dlani.
Alpy najdeme na mapě,
Atlas zase v atlase,
a nikdo nebude mít za pět,
i když bylo na čase.
Anna Havlíčková