- Aktuality 2022-2023
- Aktuality 2021-2022
- Aktuality 2020-2021
- Aktuality 2019-2020
- Aktuality 2018-2019
- Aktuality 2017-2018
- Aktuality 2016-2017
- Aktuality 2015-2016
U nás v Podnebíně
19. 12. 2019
U nás v Podnebíně..
,,Představte si, že žijete v obci, která se nachází v regionu Podnebín, v údolí řeky Bregy. Lidé jsou tu vcelku příjemní a pohostinní. Co jim však začíná dělat starosti je měnící se podnebí. Donedávna byli zvyklí na pravidelné střídání čtvero ročních období s teplým létem a tuhou zimou, jež přinesla dostatek srážek. Během posledních několika let se však tento zaběhlý vzorec začal měnit. Během léta dosahuje teplota vyšších hodnot a klesá počet dnů, kdy prší. Množství srážek sice razantně neubývá, dochází však k nárůstu jejich intenzity. To znamená, že během roku neprší tak často jako dříve, což výrazně zvyšuje riziko sucha a nedostatek vody.”
Takovouto situaci nezažívají jen obce ve smyšleném regionu Podnebín, ale i skutečné obce v České republice. Podnebí a jeho stálost se stávají závažným tématem, změny klimatu mají zásadní vliv na lidské a přírodní systémy. Je klíčové řešit příčiny tohoto problému, a tedy omezit produkci skleníkových plynů, neméně důležité je však i umět se přizpůsobit dopadům klimatické změny, protože některé z nich jsou nyní nevyhnutelné. Adaptace, tedy proces přizpůsobení se aktuálnímu nebo očekávanému klimatu a jeho účinkům, je potřebná v mnoha oblastech a není jednoduchá. Jednou z oblastí jsou např. obce a města. Je důležité, aby adaptačním strategiím a opatřením rozuměli nejen zástupci samosprávy, ale také občané měst, a vnímali význam financování těchto opatření.
Využili jsme proto nabídky Střediska ekologické výchovy SEVER v Horním Maršově a pozvali je 18. prosince k nám do školy, aby představili žákům 9. ročníku simulační hru s názvem „ U nás v Podnebíně“. Žáci se při ní stali zástupci obcí a každý rok je čekalo rozhodování, zda a do jakých adaptačních opatření jejich obec bude investovat. Poté sledovali, jestli jim zvolené opatření pomůže vyrovnat se s dopady klimatické situace daného roku. Ve hře se žáci seznámili nejen s klimatickými dopady a možnými opatřeními, ale částečně také s fungováním obecního rozpočtu. Cílem hry bylo představit žákům, jak obce mohou reagovat a adaptovat se na negativní dopady klimatických změn.