Stavby za školou

tisknout

7. 9. 2020

   V lesíku bezprostředně za školou se už několikátý rok odehrává školou podporovaný
„návrat dětí do přírody“.
O čem mluvím?
Žáci 2., později 3. a nyní už 4.třídy zde budují a staví svá obydlí, můstky a přehrady z větví,
hlíny, kamenů a provazů – zkrátka z přírodnin.
Jak to všechno vzniklo?
Paní učitelka chtěla rozšířit výuku do venkovních prostor, rozvíjet děti všestranně a blíž
skutečnému životu. Přišla s nápadem a děti se ho chopily, začala realizace.
Co to přineslo?
Děti získávají a rozvíjejí mnoho dovedností (vázat uzly, lámat větve, odhadovat vhodnou
délku, odhadovat vhodnou velikost, přemýšlet nad riziky, obhajovat své postupy, organizovat
práci a řídit, komunikovat, přizpůsobovat se ….) nabývají zkušenosti a manuální zručnost při
práci s různým nářadím (ruční pilka, dláta na dřevo, lopata….)
Když už se zdálo, že je hotovo a není další nápad k realizaci, přišlo nové poznání: „Je
těžké něco mít, ale ještě těžší je, o to co máme se starat a udržovat to.“
Abych byla konkrétnější.
Před letními prázdninami děti položily přes potok za školou lávku, můstek. Šlo o
spolupráci dětí ve škole s dětmi, které byly z důvodů bezpečnosti (COVID 19) doma.
Vzájemná komunikace dětí byla dálková a komplikovaná.
Žáci školy ale i lidé, občané bydlící v okolí školy, můstek používali.
Představa o můstku se u dětí, které ho stavěly, lišila a docházelo ke sporům. Můstek
jednou byl a pak zase nebyl. Věřím tomu, že to mohlo některé lidi zlobit, rozčilovat. Mrzí mě
to. Věřte ale tomu, že i tyto neshody přinášely dobré plody a děti si to nepohodlí, které Vám
svými spory způsobily, uvědomovaly.
Chtěla jsem Vám i za děti, lánovští občané, poděkovat. Chtěla jsem Vám poděkovat za
trpělivost a shovívavost k dětským výtvorům, které zasahují do veřejného prostoru. Věřte
tomu, že i Vy svým tolerantním přístupem a občas i odvážným postojem naše děti učíte. Děti
si začaly uvědomovat, že to, co postaví do veřejného prostoru, musí být spolehlivé a
bezpečné. Vaše odvaha, že stavby dětí používáte, jim dala nový rozměr – funkčnost.
Lenka Husarová, tř.uč.4.třídy

Hodiny

  • 7:30 První zvonění, žáci vcházejí do budovy

  • 7:45 Zvonění, příprava na vyučování

  • 7:50-8:35 1. hodina

  • 8:35-8:40 přestávka

  • 8:40-9:25 2. hodina

  • 9:25-9:45 velká přestávka

  • 9:45-10:30 3. hodina

  • 10:30-10:40 přestávka

  • 10:40-11:25 4. hodina

  • 11:25-11:35 přestávka

  • 11:35-12:20 5. hodina

  • 12:20-12:30 přestávka

  • 12:30-13:15 6. hodina

  • 13:15-13:20 přestávka

  • 13:20-14:05 7. hodina

  • 14:05-14:10 přestávka

  • 14:10-14:55 8. hodina

ISIC Školák

  • Žákovský průkaz ISIC Školák

Partner školy